Novosti

Vrijednosti koje rastu u nama

17. siječnja 2025.

Naša odgojiteljica Viktorija Artić napisala je vrlo kvalitetan tekst o poticanju i njegovanju vrijednosti u vrtiću.

Skupina „Loptice“ iz Dječjeg vrtića Škrinjica u Vidovcu već je treću godinu uključena u projekt Naša mala knjižnica. Taj je projekt djeci omogućio učenje o životnim vrijednostima uz kvalitetne slikovnice. U proteklim godinama poučile su djecu, a nas odrasle podsjetile na vrijednosti koje nas čine dobrim ljudima i prijateljima. 

Vrijednosti su ono što nam je važno i čemu težimo u odgoju djece. Poštenje, prijateljstvo, iskrenost, tolerancija, pouzdanost, ljubav – vrijednosti su koje svi potičemo. No, kako ih prenijeti djeci u današnjem suvremenom svijetu u kojem je profit pokretač svega i kad se čini da su neke druge vrijednosti  danas važnije i modernije?

Oblikovanje vrijednosti kod djece započinje u obitelji u kojoj žive. U  obiteljskom će okruženju svako dijete od svojih bližnjih dobiti prve životne lekcije o socijalnom funkcioniranju i komunikaciji. Upravo je obitelj temelj poticanja i razvoja odnosa, ljudskosti, morala i vlastitog identiteta. Unutar svoje obiteljske zajednice djeca počinju razvijati navike, vještine i oblikovati vlastita uvjerenja, osobnost i vrijednosne stavove. Nije dostatno djecu poučavati vrijednostima, već je potrebno stvoriti situacije u kojima te vrijednosti djeca mogu primjenjivati, što vrtićke ustanove čini idealnim mjestom. Ne njegujemo ih samo zato što su zapisane u Nacionalnom kurikulumu, već zato što djeca s već usađenim vrijednostima dolaze u naše ustanove. Upravo se vrtić sastoji od mnogih značajnih elemenata kao što su: skupine sa snažnom povezanošću njenih članova, emocionalna toplina odgojitelja i djece, vedro ozračje i poticajna atmosfera, skrb jednih za druge, zajednički životni sadržaji, zajedničko sudjelovanje u aktivnostima, blagdanima i slavljenjima, zajednički simbol skupine i još puno toga što njeguje identitet jedne zajednice, ali i svakog pojedinca koji u njoj sudjeluje.

Sve se to ogleda u svakodnevnim sitnicama, događajima, iskustvima, poticanju kreativnog izražavanja i aktivnom radu s djecom iz dana u dan. Rezultati vrlo brzo postaju vidljivi na samoj djeci koja sudjeluju u zajednici jer ih sve navedene vrijednosti i aktivnosti formiraju i oblikuju u osobe koje su dobre, poštene, iskrene, empatične, odgovorne. Projekti koji obuhvaćaju širok spektar vrijednosti i doprinose pozitivnom djelovanju unutar zajednice dodatni su izvor motivacije i želje za napretkom.

Strpljivost, pomaganje i razumijevanje samo su dio velike slike dječje književnosti koja nas podsjeća da je kuća tamo gdje je ljubav, da sreća nije odredište nego putovanje, da je u redu ponekad biti umoran, željeti biti sam i imati vremena za sebe. Briga o starijima i uvažavanje njihovih iskustava i mudrosti, prihvaćanje svoje i tuđe različitosti te znatiželja za novim i neotkrivenim postaje dijelom svakodnevice. Postajemo svjesni da je optimizam i vedar duh također pozitivna vrijednost, da je briga o našem okolišu naša odgovornost, a ne izbor.

No, odluke i izbori nisu jedine mogućnosti. Dječja nam književnost pruža mnoge alate i posebnosti koje možemo primijeniti u svakodnevici kako bismo svi bolje i zdravije živjeli te tako imali mogućnost uživati u svemu što nam priroda pruža.

Čitajući  o tuđim problemima i gubicima, uči nas kako se nositi s gubitkom voljenih osoba i biti zahvalni što su bili djelom naših života. Najvažnija i najsnažnija poruka koju smo dobili dosadašnjim sudjelovanjem  je da ne možemo graditi svoju sreću na tuđoj nesreći.

Sve slikovnice na kojima smo u proteklim godinama radili, kao i one na kojima radimo ove pedagoške godine nose vrijedne poruke. Aktivnosti koje promiču već spomenute vrijednosti osmišljene su kako bi djeci omogućile razumijevanje i primjenu vrijednosti u svakodnevnom životu.

U ovoj pedagoškoj godini, u slikovnici „Buba“ djeca su se susrela s vrijednostima kao što su odgovornost, hrabrost, empatija i strpljivost. Imala su priliku doživjeti put odrastanja jedne male bube pune samopouzdanja i neustrašivosti na tom putu koja je bila dovoljno strpljiva da bi došla do svog cilja. Kroz mnoge naše razgovore i djeca su shvatila, iako im to pada dosta teško, da u mnogim životnim situacijama moramo biti strpljivi.

U slikovnici „Gospodin Njokić i jedrenjak“ istražujemo vrijednost prijateljstva, pripadanja te vlastite važnosti nas samih drugima oko nas. Djeca unutar skupine grade svoja čvrsta prijateljstva. Svakodnevno ih se potiče na međusobno pomaganje, empatiju, mirno rješavanje sukoba te na uljudno međusobno komuniciranje.

Također otkrivamo vrijednost koju nazivamo darežljivošću. Naime, glavni lik odlučuje se na veliki životni zaokret – ne baca nepotrebne stvari već ih poklanja ljudima koji ih sebi ne mogu priuštiti. Djeca razumiju da mnogi našoj okolini žive u neimaštini. Pokazuju empatiju spram njih i iznose ideje kako im se može pomoći i što im možemo darovati. I ova je slikovnica omogućila djeci razvoj empatije te pozitivnih stavova i odnosa prema okolini.

I slikovnica „Djevojčica i medo“ također pripovijeda o prijateljstvu, ali i o odrastanju u kojem prošlost za svakog od nas ima veliko značenje. Djeci smo omogućili povratak u prošlost donošenjem u vrtić svojih plišanaca iz vremena kad su im oni bili potrebni. Upravo smo im tako omogućili da shvate kako su dovoljno veliki i već sad porasli da više nisu ovisni o njima, ali da se s velikom radošću mogu prisjetiti kako su im oni pomogli kada im je to bilo najpotrebnije.

Djeca su se također prisjetila i drugih događaja, smještala ih u bližu ili dalju prošlost te shvatila da svi ti događaji imaju posebno mjesto u njihovim životima i iako rastu, uvijek će biti dio njih i njihovih života. Suočavanje s novim izazovima, emocionalni rast i osamostaljivanje, uz prisjećanje događaja i ljudi iz naše prošlosti, stvara bogatiju sliku o nama samima što naravno utječe i na naše samopouzdanje i samopoštovanje. Iz dana u dan, potaknuta takvim snažnim i vrijednim slikovnicama, djecu rastu na svom putu da postanu dobri ljudi, a to nam je najvažniji cilj.

Zašto poticati pozitivne vrijednosti kod djece u vrtiću?

Odgovor je jednostavan: zato što mi odgojitelji ni ne možemo drugačije odgajati nego na osnovi pozitivnih vrijednosti. Temelj našeg djelovanja je da svojim primjerom djeci ukazujemo na ono što nam se čini dobro, a što loše, što vrijedi, a što ne vrijedi. Svjesno, ali i nesvjesno, usađujemo im dobro zbog kojeg će biti sretni i ukazujemo na loše zbog čega će biti nesretni. Na taj način vrtić postaje mjesto ne samo obrazovanja, već i formiranja karaktera, identiteta i integriteta, usmjereno na pozitivan, cjelovit razvoj svakoga djeteta.

Leave A Comment:

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)